FAQ

Poptáváte externí účetní služby ? Stáhněte si nezávaznou poptávku v PDF tak, aby bylo možné zjistit rozsah a předmět účetních služeb.   *Pokud přecházíte od jiné účetní, ideální je vždy od 1.1. ( daného ) roku.  

        Časté dotazy ( FAQ )  : 

Co účtujete ? Vedu účetnictví a daňovou evidenci pro menší a střední firmy a podnikající OSVČ. Vedu účetnictví také pro neziskové organizace ( spolky a svazy ) a účetnictví pro svěřenské fondy. Zpracovávám komplexní podklady pro reporty ( DPH, KH, přehledy, SH, DP, atd. ). Jednám za klienty na úřadech. 

Zpracováváte mzdy ? Ano, ale pouze pro malé organizace do 25 zaměstnanců, bez směnných provozů ( tedy pouze při rovnoměrné pracovní době PO - PÁ : OD -DO hodin ). Ke zpracování mezd používám kvalitní účetní SW KOSYS, který vede kompletně celou mzdovou agendu, generuje veškeré přihlášky a odhlášky a umožňuje provádět roční zúčtování.  

Účtujete E-SHOPY ? Ano, jak provozované podnikatelem OSVČ tak provozované firmou. Účtuji i prodeje a nákupy zboží z a do EU. Pozor na povinné registrace, kromě základní registrace k DPH po překročení limitu obratu 2 mil./12 měsíců, je nutné hlídat i limity registrace jako Identifikovaná osoba ( pokud přijmete službu z EU, nebo pořídíte zboží z EU nad limit 326 tis. Kč/ rok ). Současně se sledují i maloobchodní prodeje do EU spotřebitelům, pokud přesáhnou limit 10 000,- EUR, vzniká povinnost registrace k DPH v daném státě EU, nebo se lze přihlásit pod systém OSS ( DPH do EU v režimu jednoho správního místa ). Pokud potřebujete nastavit OP, reklamační podmínky a GDPR pro Váš E-SHOP doporučuji kontaktovat on-line právní služby www.pravopropodnikatele.cz   AK Kropáček LEGAL. 

Účtujete BD a SVJ ? Bytová družstva neúčtuji, protože na jejich účetnictví je potřeba specializovaný program který dokáže rozpočítávat náklady na energie pro jednotlivé bytové jednotky ( podle jejich velikosti ) a vzhledem k velikosti BD ( většinou desítky domů ), není ani kapacitně možné obstarávat externí účetnictví. Pro BD je možné poskytovat účetní poradenství. Menším SVJ mohu vést účetnictví, rozúčtování nákladů na energie, se provádí metodikou správy domu.   

Mohu si u vás nechat vést účetnictví pro svěřenský fond ? Ano, externí vedení účetnictví pro svěřenské fondy je možné. SF není ani podnikající FO ani PO, vzhledem k tomu, že svěřenský fond je institut ( tzv. správy cizího majetku, účelově vyčleněného do SF, jeho zakladatelem, který spravuje svěřenský správce ), včleněný teprve novelizací Občanského zákoníku v roce 2014 ( je přepsanou obdobou zahraničních trustů ), je účetnictví SF specifické. SF je je však účetní jednotkou a po dobu své existence je povinen vést účetnictví. Pro vedení účetnictví SF je potřeba doložit, statut SF ( nebo jen jeho části, týkající se účelu založení fondu ) , jeho řádnou registraci na FÚ a v rejstříku SF, pověření svěřenského správce + jeho ŽL na výkon svěřenského správce ( smlouvu na vedení účetnictví podepisuje za SF výlučně svěřenský správce), BÚ založený jménem SF a samozřejmě poté již běžné doklady k účtování. 

Zakládáte svěřenské fondy, poskytujete činnost svěřenského správce ? Ne, svěřenské fondy nezakládám, poskytuji pouze konzultace k principu a účelu SF a vzorové dokumenty k SF. Založení SF a sestavení statutu, je vždy záležitostí zkušené právní kanceláře ( mohu doporučit například on-line právní služby Kropáček LEGAL Advokátní kancelář www.pravopropodnikatele.cz ). Neposkytuji žádnou činnost výkonu svěřenského správce. 

Účtujete o kryptoměnách ( např. Bitcoin aj. ) ? Ano, opět je potřeba zdůraznit, že účtování, vykazování a posléze zdaňování kryptoměn má svá specifika, pro které je účtování kryptoměn záležitostí individuální dohody. Důležité je zejména průkazné prokazování nákupu, držby a prodeje kryptoměn ( výpisy z krypto peněženek, krypto účtů, atd.). V okamžiku provedení transakce s kryptoměnou ( a jejího účtování ) musí být její hodnota vyjádřená v Kč. Vzhledem k tomu, že kryptoměny nejsou uváděny v kurzovním lístku ČNB, použije se přepočet přes třetí měnu. Např. v případě bitcoinu lze pro daňové potřeby kurz za 1 bitcoin, který je vyjádřen ve fiat měně konkrétní burzy, nejčastěji v USD ( případně v EURO ), následně převést na Kč ( podle aktuálního kurzu ČNB ). Účtování o kryproměnách zahrnuje pouze účetní služby, nejedná se o obchodování či těžbu kryptoměn. 

Poskytujete daňové poradenství ? Neposkytuji, jsem účetní poradce nikoli daňový poradce. V případě potřeby v individuální problematice, mohu zajistit subdodávkovou službu daňového poradce z Ústí n./L. KODAP www.kodap.cz , právníka ( také on-line právní poradenství, zde doporučuji AK Kropáček Legal www.pravopropodnikatele.cz  - případně pro klienty z ÚL pak AK JUDr. Peterkové www.akpeterkova.cz ) nebo služby externího auditu ADaKA ÚL www.adaka.cz ) . Ale pouze po dohodě s klientem a k jednorázovému úkonu, při řešení komplikovaného případu klienta. Nejde tedy o nějaké paušální placení za právníky a daňové poradce, které by klient platil kontinuálně a zcela zbytečně, jak tomu mnohdy je u velkých účetně-daňových firem. Účetní poradce však nezaručuje dostupnost těchto subdodávkových služeb. 

Potřeboval bych odklad pro podání svého DP na FÚ - co nám dělat ? Odklad Vám poskytne daňový poradce až do 3.7. daného ROKU, celou věc lze řešit také on-line na : www.odkladydane.cz  Součástí služby, je pouze zajištění odkladné lhůty pro podání daní na FÚ přes smluvené daňové poradce, nezahrnuje účetní služby. 

Potřebujete předpřipravené obchodní smlouvy v B2B ? Využijte nabídku LEGITO www.legito.cz Pomocí hotových automatizovaných vzorů smluv od lokálních právních kanceláří si můžete vytvořit dokumenty na míru během několika minut. 

Provádíte rekonstrukce účetnictví ? Ano, pokud je to možné. Při rekonstrukci je nutné dodat opisy veškerých historických dokladů, smluv a bankovních výpisů a poslední dostupná daňová přiznání. Rekonstrukce účetnictví je velmi komplikovaná, právě vzhledem k absenci původních dokladů, zejména u plátců DPH. Tam, kde doklady nelze zpětně dodat, rekonstrukce již není možná. Pokud jsou k dispozici alespoň výkazy z posledního DP k DPPO ( rozvaha ) lze zadat počáteční stavy účtů podle poslední rozvahy ( avšak údaje jsou nepřesné, protože výkazy uvádějí hodnoty na celé tisíce) - někdy, pokud došlo ke kompletnímu zničení původního účetnictví ( požár, záplava ), jde bohužel o jedinou možnost, jak alespoň z části zachovat účetní kontinuitu. Rekonstrukce se provádí maximálně 3 roky nazpět ( do prekluzivního období možného zahájení kontroly ze strany FÚ ). Důvodem pro rekonstrukci účetnictví není přechod na jiný účetní WS nebo změna účetní.  

Vyplatí se služby externího účetního ? Samozřejmě, externí účetní služby jsou několikanásobně levnější než zaměstnávat účetní v PP a platit jejich mzdy, odvody pojistného, nemocenské a odchody na MD. Nad to, neustálá školení a účetní SW. Externí účetní OSVČ je také logicky levnější, než velké a neefektivní účetní a daňové firmy, s velkou režií kterou zákonitě promítají do cen za služby, kde mnohdy platíte nemalé peníze i za služby ( právníků, auditorů, daňových poradců, obchodních manažerů )  které vůbec rozsahem svého podnikání nevyužíváte. Externí vedení účetnictví ocení zejména malé a střední firmy, OSVČ a neziskové organizace. Velké společnosti, akciové společnosti a mezinárodní korporace mají vlastní účetní a daňové týmy a povinné audity. 

Lze k Vám přejít od jiné účetní ? Ano, ideálně vždy od 1.1.( daného roku ) . 

Pokud je Vám vedeno účetnictví, původní účetní dodá inventarizované stavy účtů a rozvahu k 31.12. ( daného roku ), karty DHM s přehledem dosavadních odpisů, stavy skladů materiálu a zboží, veškeré úvěrové a leasingové smlouvy, splátkové kalendáře a poslední DP k DPPO včetně výkazů a přílohy ÚZ.  U neziskových organizací také přehledy jejich členů, výpis ze spolkového rejstříku a stanovy spolku či svazu s informací zda jde o NO s širokým či úzkým základem daně a zda, kromě své hlavní spolkové či svazové činnosti nevykonává také ještě činnost vedlejší ( hospodářskou - komerční ). NO dodá také veškeré podklady inkasovaných dotací s uvedením jejich účelu. Spolek také dodá poslední DP k DPPO ( NO ) pokud mu vznikla povinnost podat DP na FÚ. 

Spolkům a svazům již nedoporučuji vést tzv. jednoduché účetnictví, protože schvalovaná legislativa nového Zákona o účetnictví již s jednoduchým účetnictvím pro NO nepočítá a bude tedy v blízké době nutné zpracovat přechod z jednoduchého účetnictví na klasické účetnictví u těch NO, které dosud jednoduché účetnictví vedou. 

OSVČ vedoucí daňovou evidenci, dodá zejména, stav pokladny, BÚ, pohledávek a závazků, případně stav úvěrů k 31.12.( daného roku ), významné smlouvy v podnikání, leasingové smlouvy. Karty DHM s přehledem dosavadních odpisů. Déle poslední DP k DPFO a podané přehledy ZP a ČSSZ.  

U přechodu mzdového účetnictví, pak dodáte k 1.1. ( daného roku ) veškeré zaměstnanecké podklady od původní mzdové účetní, uplatňované slevy zaměstnanců, zůstatky dovolených a přehled případných srážek a exekucí. Dále platné pracovní smlouvy ( musí být patrné od kdy je zaměstnán ) a dohody ( DPP a DPČ ). Dále výpis na jaké ZP a OSSZ jsou posílány sestavy přehledů pojistného. Nezbytné je také dodat od původní mzdové účetní poslední čtvrtletní mzdové průměry každého zaměstnance ( toto vytiskne z jejího mzdového SW ). Tyto podklady jsou nezbytné na přechod a znovu zaevidování každého zaměstnance do nového účetního SW.  

* Samozřejmě, přijímání případných dalších klientů se řídí kapacitní možností účetního. 

Mám neseriózní účetní, co mám dělat ? Pokud Vaše stávající účetní ( nebo účetní firma ) nekomunikuje, nezpracovává včas podklady, nemá žádné reference ( kancelář ani www stránky ), účtuje Vám nesmyslné položky, skrývá účetnictví, nemáte od ní žádnou písemnou smlouvu a  zatajuje svůj ŽL na činnost účetních poradců  -  určitě se mějte na pozoru ! Za účetnictví si plně odpovídá poplatník, pokud nemá s externím účetním smlouvu, jen těžko se domůže jakýchkoli požadavků. Zvažte změnu dokud je čas, pamatujte, že pouze při správném vedení účetnictví Vám nehrozí žádné sankce nebo popotahování s úřady. 

Má mít klient datovou schránku ? Ano, datová schránka u podnikatelů a firem je nezbytností. Navíc využijete digitalizace FS a ČSSZ, a online FÚ : MOJEDANĚ . Bez DS a jiných digitalizovaných procesů, podnikat již dnes ( téměř ) nepůjde. 

Zpracováváte účetnictví on-line ? V omezením rozsahu lze zpracovat naskenované doklady v PDF, po předchozí dohodě, za předpokladu zachování datové stopy a listinného originálu. V případě kompatibility SW lze po dohodě doklady doručovat také digitálně.

Jak se předávají doklady ke zpracování ? 

* Osobně v kanceláři účetního : Na Panském 120/46, 403 32 Povrly

* Vlastním svozem od klientů po dohodě z ÚL, TP a DC

* Elektronicky v datovém formátu nebo oskenovaným dokladem v PDF / JPEG

* Klasickým doručením poštou nebo přepravní službou DPD / PPL 

Při vedení mzdového účetnictví musíte včas nahlásit veškeré změny mající vliv na zpracování mezd. Také veškeré doručené zprávy a elektronické neschopenky do DS klienta, předáte ke zpracování neprodleně. 

Mám povinnost vést účetnictví ? Ano, OSVČ po celou dobu svého podnikání vedou nejčastěji daňovou evidenci nebo jen evidenci příjmů ( a to i pokud jsou jako OSVČ v tzv. paušálním režimu ). Firmy vedou klasické účetnictví po celou dobu své existence. Neziskovky a SVJ pak vedou účetnictví pro neziskové organizace. Svěřenské fondy jsou také ÚJ a musí vést účetnictví. Účetní doklady archivujete 5 let pokud nejste plátci DPH, plátci DPH pak 10 let. Mzdové doklady a ELDP archivujete 45 let. 

Musím účetnímu předávat řádně a kompletně doklady ? Ano. Pokud budete flákat předávání podkladů, nekomunikovat s účetním, nedodávat řádně a včas doklady ke zpracování a nebudete řádně evidovat nejen FA, ale také majetek, zboží a zásoby může vám FÚ zahájit kontrolu a následně doměřit daň dle pomůcek ve správním řízení.

V jakém účetním SW účtujete ? Účtuji v moderních SW VARIO ( www.vario.cz  ) a KOSYS-MZDY ( www.kosys.cz  ) . Účetní SW mají každoroční UPG aktuální legislativy. Používám také kvalitní HV vybavení, tiskárny, skenery a kvalitní PC ( NTB ) jednoho z předních výrobců výpočetní techniky acerSpolečnost Acer, je jednou z předních světových ICT společností s působností ve více než 160 zemích světa ).  

Zálohujete data ? Ano data jsou zálohována na externí disk ( velkokapacitní úložiště ). 

Jaké jsou ceny ? Ceny naleznete v sekci : Ceník + OP. Nabízím jak ceny za účetní položky, tak paušálem. Moje ceny jsou dostupné pro každého klienta. 

Co jsou komplikované účetní případy ? Jde o neobvyklé účetní případy, zejména rekonstrukce účetnictví, přeměny v podnikání ( fúze ), změny právních forem podnikání a jeho účtování, účtování svěřenských fondů, účtování kryproměn, účtování transakcí v cizích měnách a obchodních transakcí s EU a 3. zemí ( USA, Čína, Rusko, aj. ) . Déle pak komplikované daňové situace, zejména zahraniční zdaňování, transakce EU a 3. zemí, směny DHM, atd. V právní oblasti zejména komplikované obchodní vztahy v B2B zejména ve stavebnictví a výrobním průmyslu, dále pak komplikované posouzení pracovně právních záležitostí. Na tyto případy je účetním účtována cenová přirážka pokud jde o jejich účtování, pokud je také nutné subdodávkové zajištění služeb od daňových poradců, právníků, auditu, pak jsou tyto služby poté přeúčtovány na klienta. 

Podle čeho se řídí spolupráce ? Spolupráce je dána obchodní smlouvou o poskytování účetních služeb v B2B. 

Poskytujete garance ? Ano, garance specifikuje smlouva na poskytování účetních služeb. Jako účetní poradce jsem profesně pojištěn. 

Jaká je Vaše odbornost ? Přehled více jak 17-ti let mé účetní praxe a certifikace účetního poradce naleznete v sekci :  O mně. Kancelář účetního naleznete v RD na adrese Na Panském 120/46, Povrly. Vlastním ŽL na činnost účetního poradce IČO: 71691308. Jsem klientům dostupný na telefonu či mailu 24/7.

Potřeboval bych snížit rizika podnikání, jak ? Zkuste se obrátit na pojišťovnu právní ochrany D.A.S. více na www.das.cz . Pokud řešíte neplatiče, obraťte se na služby vymáhání pohledávek www.stop.dluznikum.cz 

Poptáváte pojištění právní ochrany pro živnostníky a firmy ? Dluží obchodní partner ? 

ON-LINE FÚ MOJE DANĚ ( návod PDF ) : 

Průvodce DPH pro podnikatele ke stažení v PDF : 

Daňový kalendář pro klienty : 

Michal Mach, MBA - vedení účetnictví, daňové evidence a mzdové agendy.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky